Uzorci DNK uzeti iz londonskog Prirodnjačkog muzeja pokazuju da je novoidentifikovani vodozemac najverovatnije najveći na svetu

Foto: Wikimedia Commons

Tekst: Ivana Nikolić

Dugačak gotovo dva metra, južnokineski džinovski salamander je kritično ugrožen u divljini, pa naučnici pozivaju na nove napore za očuvanje kako bi se ova životinja sačuvala od izumiranja. Sačuvani primerak ove vrste nalazi se u Prirodnjačkom muzeju u Londonu, i naučnici koji su ga proučavali veruju da je upravo on najveći od tri vrste ove životinje koje se mogu naći u različitim delovima Kine. Ujedno veruju i da je reč o najvećem živom vodozemcu dosad.

Profesor Semjuel Turvi iz Londonskog zoološkog društva kaže da je opadanje broja kineskih salamandera u svetu „katastrofalno,“ ali da nova studija objavljena u žurnalu Ecology and Evolution daje nadu:

„Nadamo se da je ovaj novi uvid u njihovu raznolikost stigao na vreme da podrži njihovo uspešno očuvanje, ali su potrebne hitne mere da se zaštiti bilo kakva održiva populacija džinovskih salamandera.“

Melisa Mar, jedan od istraživača iz londonskog Prirodnjačkog muzeja, rekla je da „nalazi studije dolaze u vreme kada su potrebne hitne intervencije za spas kineskih džinovskih salamandera u divljini.“

Ona i kolege su koristili uzorke iz muzeja kako bi istražili genetsku istoriju kineskog džinovskog salamandera, porodično stablo toliko drevno da se životinja smatra „živim fosilom.“ Ideja da je južnokineski salamander izdvojena vrsta prvi put se pojavila 1920, a potom je napuštena.

Džinovski salamanderi su nekada živeli širom centralne, istočne i južne Kine. Međutim, poslednjih decenija povećava se preterana eksploatacija, da bi se snabdelo domaće tržište luksuzne hrane: razvila se velika poljoprivredna industrija koja preti divljim populacijama krivolovom i širenjem zaraznih bolesti.