открића

Ка универзалним даваоцима крви

Тим биохемичара пронашао је ензим захваљујући коме А крвна група постаје нулта.

Текст: Јована Николић

На састанку Америчког хемијског друштва у Бостону, 21. августа, тим биохемичара Стивена Вајтерса са канадског Универзитета у Британској Колумбији, обајвио да је пронађен ензим захваљујући коме А крвна група постаје нулта. Због недостатка антигена, нулту крвну групу може свако да прими без реакције имунског система, и зато је најтраженија. Са друге стране, црвена крвна зрнца код А, Б и АБ крвне групе имају специфичне антигене без којих би сваки донор био универзалан.

Вајтерсов тим је кренуо у потрагу за ензимима који би могли да уклоне те антигене и пронашао оне помоћу којих А крвна група постаје нулта. Међутим, још треба прећи дуг пут до безбедних и доступних процедура. И раније су тестирани ензими који могу да промене крвну групу, а 2000. године је објављено мало истраживање које је показало да постоји ензим који претвара Б групу у нулту, али би овкав процес био превише скуп и неефикасан да би се одмакао од експеримента и постао свакодневна пракса.

Резултати Вајтерсовог тима показују да ензими добијени из ДНК људског микробиома могу са црвених крвних зрнаца да уклоне антигене. Ове ензиме су пронашли методом која се назива метагеномика. Најпре су из узорака извукли велики број микроорганизама и тако добили свеобухватан ДНК дигестивног тракта, а затим су тестирали који ензими могу да уклоне шећере. У људским цревима постоји посебан тип протеина, муцин, који садржи шећере од којих су неки слични антигенима и којима се бактерије хране. Зато су тражили ензиме које цревне бактерије користе да апсорбују шећере муцина, у нади да ће исти ензими уклонити антигене са црвених крвних зрнаца и од А крве групе створити нулту.

ОТКРИЋА

Свакога дана се у свету објави више хиљада нових открића. Која од њих су заиста битна? Која мењају научну парадигму? И како разумети шта се заправо дешава на научним фронтовима?

Истражите текстове из рубрике ОТКРИЋА.