Šta je New Horizons, kuda ide i zbog čega je toliko važna misija u pitanju? Istražite pitanja i odgovore, i pratite misiju na Elementarijumu

Tekst: Nevena Grubač

Šta je New Horizons?

New Horizons je svemirska sonda kojom operiše američka agencija NASA, a koja je na putu ka patuljastoj planeti Pluton. Deo je programa New Frontiers, kojim NASA planira da ispituje neka od nebeskih tela u Sunčevom sistemu. Teška je 478 kilograma i opremljena sa 7 različitih instrumenata uz pomoć kojih će prikupiti podatke za koje se naučnici nadaju da će konačno rasvetliti misterije Plutona.

Kako je prošlo lansiranje?

Letelica je lansirana 19. januara 2006, na leđima rakete Atlas V koja je tada po prvi put poletela sa dodatim trećim stepenom i 551 konfiguracijom sa 5 motora na čvrsto gorivo. Ovako moćno lansiranje je bilo neophodno kako bi sonda odmah razvila dovoljno veliku brzinu za napuštanje Sunčevog sistema i čupanje iz Sunčeve gravitacije. Ponela je titulu najbrže lansirane letelice u istoriji, sa brzinom od oko 16 km/s.

Koji su ciljevi misije?

Kada je sonda krenula na svoje putovanje, Pluton je još uvek bio deveta planeta Sunčeve porodice, istovremeno i jedina apsolutno neistražena i neispitana. Bilo je nedopustivo da tako i ostane, pa je NASA godinama radila na projektu koji bi bacio svetlo na ovaj mračni kutak svemira.

Osnovni plan je da letelica poseti Pluton, patuljastu planetu koja boravi u spoljnim obručima Sunčevog sistema, da istraži njegove satelite, kojih za sada ima 5, potraži eventualne sisteme prstenova, napravi detaljne mape Plutona i Harona, njegovog najvećeg meseca, ispita atmosferu, geološke i morfološke odlike ovih nebeskih tela.

Uz malo sreće, kada senzori i kamere sondinih instrumenata prikupe sve planirane podatke, i kada se New Horizons udalji od Plutona, tim misije će je usmeriti ka još udaljenijem i misterioznijem prostranstvu, Kajperovom pojasu, koji je dom malim, ledenim i drevnim nebeskim telima čije bi nam istraživanje enormno značilo u shvatanju ranog perioda formiranja Sunčevog sistema.

Šta sonda koristi kao napajanje?

Pošto je planirano da New Horizons putuje daleko ka obodu Sunčevog sistema, inžinjeri su morali da osmisle napajanje koje neće zavisiti od Sunca. Samim tim, solarni paneli nisu dolazili u obzir.

Letelica je dobila nuklearno napajanje, tačnije radioizotopni termoelektrični generator, RTG, prvobitno napravljen kao rezervni deo za Kasini misiju.

Kako i koliko dugo će putovati do Plutona?

Letelica je napustila Zemlju, prošla pored Marsa, i dok je putovala kroz pojas asteroida, koji se proteže između Marsa i Jupitera, slučajno se našla blizu asteroida 132524 APL. Susret je bio čista sreća, koju je tim iskoristio da testira sondine instrumente, za šta se asteroid pokazao idealnim.

New Horizons jeste brza, ali da bi stigla do Plutona za planiranih 9 godina, bila joj je potrebna pomoć. Pri prolasku pored Jupitera, sonda je iskoristila gravitaciju ovog gasnog džina i metodom gravitacione praćke dobila dodatnih 4 km/s, krećući se tada 23 km/s. Ovo ubrzanje joj je skratilo put za čitave tri godine. Nakon Jupitera, ponovo je utonula u hibernaciju i nastavila ka Plutonu.

Nakon 9 godina i pređenih 5 milijardi kilometara, New Horizons je nadomak svoje mete.

Koji je trenutni status misije?

New Horizons putuje brzinom od 13,7​9​ km/s u odnosu na Pluton. Od Sunca je udaljen 32,​90 AU (jedna astronomska jedinica je jednaka udaljenosti Zemlje od Sunca, što je približno 150 miliona kilometara), a od Plutona ​1,280,172 km. Uveliko fotografiše Pluton i njegov najveći satelit, Haron. Signal koji pošalje na Zemlju putuje 4,5 sati.

New Horizons će u tačku najbližu planetoidu stići 14. jula, u 11:49:57 po UTC vremenu.

MISIJA PLUTON

Ledeni vulkani na Plutonu?
Plavi horizonti na Plutonu