открића

Непозната историја какаа

Досад се веровало да су древне цивилизације Средње Америке, Олмеци и Мајe, билe првe којe су још 1900. годинe пре нове ере прерађивалe семе какаа и од њега правилe чоколадне напитке које су служилe током обреда и гозби

Илустрација: Wikimedia

Текст: Анђела Мрђа

Најновији налази указују на њихово давније порекло. Трагови пронађени на праисторијском посуђу на територији данашњег Еквадора, откривају да су људи прерађивали какао још пре 5300 година, што је скоро 1500 година раније него што се на основу досадашњих историјско-археолошких налаза сматрало.

Иако тропско дрво какаовац (Theobroma cacao) представља значајан извор прихода за земље у којима расте, историја његовог припитомљавања, узгоја и најранијег коришћења прилично је непозната. До сада се веровало да је ова биљка најпре узгајана у Централној Америци. Међутим, ако је судити на основу геномског истраживања објављеног у научном часопису Nature Ecology & Evolution култивација овог дрвета започела је на северозападу Латинске Америке, у влажним шумама горњег Амазона, с обзиром да је у тим пределима утврђена највећа генетичка разноврсност овог дрвета.

Управо ово истраживање је имао на уму и археолог Мишел Блејк, са универзитета Колумбија у Ванкуверу, када се заједно са својим колегом упутио ка селу Саната Ана ла Флорида, важном археолошком налазишту у Еквадору, где је пронађено посуђе врло слично оном које су припадници Маја користили за прављење какао напитака за које се до скоро сматрало да су најстарији деривати ових плодова.

Тако су Блејк и његов колега археолог, Франциско Валдез користи три различите археолошке методе за утврђивање порекла и старости трагова са посуда.

Археолози су најпре састругали угљенисане остатке од кувања са површине посуда и утврдили да они у себи садрже зрна скроба идентичног облика као оног пронађеног у зрнима какаа. Потом су хемијском анализом, у истим тим остацима пронашли трагове теобромина, горког алкалоида који се може наћи у какау. Најзад, Блејк и Валдез су урадили анализу древне ДНК извучене из керамике, која је одговарала секвенцама са модерних стабала какаа.

Археолози сматрају да ови налази, узети заједно, упућују на то да су прастановници Еквадора користили какао много пре Маја и Олмека.

ОТКРИЋА

Свакога дана се у свету објави више хиљада нових открића. Која од њих су заиста битна? Која мењају научну парадигму? И како разумети шта се заправо дешава на научним фронтовима?

Истражите текстове из рубрике ОТКРИЋА.