Naučnici sa Londonskog univerzitetskog koledža detaljno proučili neobične aurore na Jupiteru, vidljive jedino u domenu X zraka

Tekst: Tijana Marković

Novo istraživanje, koje su sproveli naučnici sa Londonskog univerzitetskog koledža, pokazalo je da solarne oluje izazivaju intenzivnu polarnu svetlost na Jupiteru u oblasti H-zraka. Ova aurora je osam puta svetlija i stotinak puta ergičnija od aurore borealis koja se javlja na Zemlji.

Ovog leta istraživači su prvi put posmatrali Jupiterovu auroru vidljivu u oblasti H-zraka, koja je nastala kada je velika oluja sa Sunca stigla na tu planetu. Rezultati dobijeni nakon posmatranja upotpunili su rezultate dobijene uz pomoć misije Džuno, koju je Naca pokrenula 2011. godine, kako bi bolje razumela vezu između dva najveća objekta u Sunčevom sistemu, Jupitera i Sunca. Tačnije, cilj Džuno misije je da objasni povezanost dela svemira kontrolisanog Jupiterovim magnetnim poljem i dela koji kontroliše sunčev vetar, ali i da otkrije tajne Jupiterovog porekla, time i formiranja celokupnog Sunčevog sistema.

Naučnici su do ovih rezultata došli na osnovu podataka dobijenih sa Nasine svemirske laboratorije za H-zrake, Čandra. Laboratorija je lansirana 23. jula 1999. godine. Smeštena je u visokoj Zemljinoj orbiti i koristi se za posmatranje visoko energetskih H-zraka, a rezolucija joj je oko 50 puta veća od ostalih teleskopa za posmatranja u ovom deomenu.

Sunce, putem solarnog vetra, konstantno izbacuje mlazove čestica koji tokom oluja postaju jači. Kada Sunčeve oluje postanu veoma snažne, mlazovi čestica pritiskaju Jupiterovu magnetosferu i pomeraju njenu granicu kroz svemir za oko dva miliona kilometara. Ta interakcija izaziva veliku energiju H-zraka u Jupiterovoj polarnoj svetlosti, koja se prostire na oblasti većoj od površine Zemlje.

“Postoji konstantna borba moći između solarnog vetra i Jupiterove magnetosfere. Mi želimo da razumemo tu interakciju i kakav efekat ona ima na planetu. Proučavajući kako se aurora menja, možemo otkriti više o delu svemira koji je pod uticajem Jupiterovog magnetnog polja i da li i kako na to utiče Sunce. Razumevanje ove veze je važno zbog velikog broja ”magnetnih” objekata širom galaksije, uključujući egzoplanete, braon patuljke i neutronske zvezde”, objasnio je Vilijam Dan, vodeći autor i student doktorskih studija UCL Mullrard svemirske naučne laboratirije.