открића

Марсовске пешчане дине

Научници се надају да ће им отисци у облику кроасана недавно откривени на Марсу помоћи да боље схвате историју ове планете

Фото: Flickr

Шаре или отисци познати под именом ghost dunes заправо су стврднути калупи прастарих пешчаних дина, a настли су када су лава и седименти цурили па се затим учврстили око њихових доњих конутра. Како су ветрови на крају разносили песак ка врху, простор у којем је некад била дина остао је очуван као јама на површини Марса.

Иако су гигантске пешчане дине документоване на великом броју слика Марса, ове геолошке карактеристике су на Земљи откривене тек 2016, а на Марсу тек почетком 2018. године. Користећи сателитске снимке истраживачи су уочили читава поља пешчаних дина и то на површини два различита региона на ”црвеној планети”: 480 потенцијалних калупа на Noctis Labyrinthus, који обилује платоима и кањонима, и 300 на Hellas Planitia, кратеру старом четири милијарде година.

Студија двојице америчких научника са Департмана за земаљске и свемирске науке Универзитета у Вашингтону и са Астробиолошког института НАСА, Дејвида Кетлинга и Мекензи Деј, објављена је почетком јуна у часопису Journal of Geoophysical Research: Planets. Анализа величине, облика и старости ових дина могла би много да каже о климатским приликама на Марсу кроз његову историју.

Кетлинг и Деј тврде да ове јаме могу да буду добро место за тражење доказа о прастарим облицима живота, а да облици јама показују како су се ветрови понашали у прошлости. Према њиховим речима, џепови на јамама би могли и да још увек садрже песак који је милионима година заштићен од свих могућих елемената. Овај прастари песак би могао да буде добро место за тражење молекуларних доказа постојања живота на Марсу јер је утврђено да пешчане дине на Земљи подржавају живот микроба.

ОТКРИЋА

Свакога дана се у свету објави више хиљада нових открића. Која од њих су заиста битна? Која мењају научну парадигму? И како разумети шта се заправо дешава на научним фронтовима?

Истражите текстове из рубрике ОТКРИЋА.