medicina

Kineski naučnik koji tvrdi da je genetski modifikovao embrione na udaru države

Nakon što se na njega „obrušila“ čitava svetska naučna zajednica, He Đenkui se našao na udaru kineske vlade, a potom izgubio i posao

Foto: Vikipedija

Tekst: Ivana Nikolić

Đenkui, mladi ambiciozni naučnik iz Šenžena, koji tvrdi da je modifikovao genome bliznakinja kako bi ih zaštitio od HIV-a, “namerno nije poštovao propise, izbegavao je stručni nadzor i lažirao dokumenta o etičkoj reviziji, a sve to zarad sticanja slave u svetu”, stoji u preliminarnom izveštaju istrage koju je sprovela kineska vlada.

Ubrzo nakon vlade, oglasio se i Hejev Južni univerzitet za nauku i tehnologiju, koji je 21. januara objavio da raskida ugovor sa Hejem i obustavlja sve njegove dalje istraživačke i predavačke aktivnosti.

Rezultate istrage kineske vlade javnosti je saopštila nacionalna državna novinska agencija Sinhua istog dana, rekavši da je He skupio novac i formirao istraživački tim u laboratoriji van Univerziteta, kao i da su parovi koji su mu poslužili u eksperimentu na to svojevoljno pristali. U paru je, prenosi Sinhua, otac bio HIV pozitivan, a po kineskom zakonu, takvi parovi ne ispunjavaju uslove za vantelesnu oplodnju.

Podsetimo, tridesetčetvorogodišnji naučnik je u žižu javnosti dospeo krajem novembra prošle godine, kada je na Jutjubu objavio video u kome govori o Lulu i Nani, prvim bebama sa modifikovanim genima. He je potom na simpozijumu o editovanju gena u Hong Kongu tvrdio da je izmenio genome 16 embriona za ukupno sedam parova koji su se odlučili na vantelesnu oplodnju. Tako je iskorišćeno 11 od 16 embriona, a jedan modifikovani embrion je rezultirao trudnoćom i porođajem upravo ovog meseca. Braneći svoj rad, naučnik je rekao da je editovanjem genoma onemogućio dejstvo gena CCR5, koji omogućava HIV-u da napadne ćeliju. Njegov cilj je bio da deci omogući imunost na virus koji izaziva sidu.

Na Hejev rad ubrzo su reagovale svetska naučna zajednica i brojna vladina i nevladina tela objašnjenjem da je praksa genetičkog modifikovanja ljudskih genoma u velikom broju zemalja zabranjena jer je tehnologija još u eksperimentalnoj fazi, a promene koje se izvrše na DNK mogu da se prenesu na naredne generacije – i to sa nesagledivim posledicama.

Pored toga, postoji i pitanje etičnosti modifikovanja ljudskog genoma, koje sa sobom nosi niz dilema.

Javnost, međutim, još nije obaveštena o medicinskom stanju osoba podvrgnutih ovom tretmanu. Sinhua prenosi da se svi nalaze pod opservacijom.

Agencija dalje tvrdi da je Hejev rad „prekršio etičke principe i naučni integritet, kao i određene zakone“, kao i da će He i osobe koje su mu pomagale „dobiti kaznu u skladu sa zakonima i propisima“.

Drugi kineski mediji navode da je Heju ograničeno kretanje, da se ispred njegovog stana na univerzitetskom kamupsu nalaze stražari, ali i da je komunicirao sa svojim kolegama.

Na ovaj slučaj su reagovali Nacionalna zdravstvena komisija i kinesko Ministarstvo za nauku i tehnologiju, koje planira da „radi sa relevantnim odeljenjima kako bi zajednički poboljšali zakone i propise i poboljšali sistem etičkog pregleda naučnoistraživačkog rada“, stoji na njihovom veb-sajtu.

Ipak, mnogi veruju da nije sve tako crno-belo i da je i sama istraga sprovedena u tajnosti, a da javnost ne zna na koji način i poštovanjem kakvih procedura se došlo do gorenavedenih rezultata. Takođe, još se ne zna da li je He zaista modifikovao genome embriona devojčica kao što tvrdi, ili je reč o neslanoj šali.

„Nadam se da će kompletniji izveštaj biti objavljen, zajedno sa relevantnim podacima i procedurama koje su poštovane“, kaže Dejvid Baltimor sa Tehnološkog instituta u Kaliforniji, koji je jedan od organizatora simpozijuma u Hong Kongu i veliki kritičar Hejevog „podviga“.

Istražite druge tekstove:

CPN