медицина

Кинески научник који тврди да је генетски модификовао ембрионе на удару државе

Након што се на њега „обрушила“ читава светска научна заједница, Хe Ђeнкуи се нашао на удару кинеске владе, а потом изгубио и посао

Фото: Википедија

Ђeнкуи, млади амбициозни научник из Шенжена, који тврди да је модификовао геноме близнакиња како би их заштитио од ХИВ-а, “намерно није поштовао прописе, избегавао је стручни надзор и лажирао документа о етичкој ревизији, а све то зарад стицања славе у свету”, стоји у прелиминарном извештају истраге коју је спровела кинеска влада.

Убрзо након владе, огласио се и Хејев Јужни универзитет за науку и технологију, који је 21. јануара објавио да раскида уговор са Хејем и обуставља све његове даље истраживачке и предавачке активности.

Резултате истраге кинеске владе јавности је саопштила национална државна новинска агенција Синхуа истог дана, рекавши да је Хе скупио новац и формирао истраживачки тим у лабораторији ван Универзитета, као и да су парови који су му послужили у експерименту на то својевољно пристали. У пару је, преноси Синхуа, отац био ХИВ позитиван, а по кинеском закону, такви парови не испуњавају услове за вантелесну оплодњу.

Подсетимо, тридесетчетворогодишњи научник је у жижу јавности доспео крајем новембра прошле године, када је на Јутјубу објавио видео у коме говори о Лулу и Нани, првим бебама са модификованим генима. Хе је потом на симпозијуму о едитовању гена у Хонг Конгу тврдио да је изменио геноме 16 ембриона за укупно седам парова који су се одлучили на вантелесну оплодњу. Тако је искоришћено 11 од 16 ембриона, а један модификовани ембрион је резултирао трудноћом и порођајем управо овог месеца. Бранећи свој рад, научник је рекао да је едитовањем генома онемогућио дејство гена CCR5, који омогућава ХИВ-у да нападне ћелију. Његов циљ је био да деци омогући имуност на вирус који изазива сиду.

На Хејев рад убрзо су реаговале светска научна заједница и бројна владина и невладина тела објашњењем да је пракса генетичког модификовања људских генома у великом броју земаља забрањена јер је технологија још у експерименталној фази, а промене које се изврше на ДНК могу да се пренесу на наредне генерације – и то са несагледивим последицама.

Поред тога, постоји и питање етичности модификовања људског генома, које са собом носи низ дилема.

Јавност, међутим, још није обавештена о медицинском стању особа подвргнутих овом третману. Синхуа преноси да се сви налазе под опсервацијом.

Агенција даље тврди да је Хејев рад „прекршио етичке принципе и научни интегритет, као и одређене законе“, као и да ће Хе и особе које су му помагале „добити казну у складу са законима и прописима“.

Други кинески медији наводе да је Хеју ограничено кретање, да се испред његовог стана на универзитетском камупсу налазе стражари, али и да је комуницирао са својим колегама.

На овај случај су реаговали Национална здравствена комисија и кинеско Министарство за науку и технологију, које планира да „ради са релевантним одељењима како би заједнички побољшали законе и прописе и побољшали систем етичког прегледа научноистраживачког рада“, стоји на њиховом веб-сајту.

Ипак, многи верују да није све тако црно-бело и да је и сама истрага спроведена у тајности, а да јавност не зна на који начин и поштовањем каквих процедура се дошло до горенаведених резултата. Такође, још се не зна да ли је Хе заиста модификовао геноме ембриона девојчица као што тврди, или је реч о несланој шали.

„Надам се да ће комплетнији извештај бити објављен, заједно са релевантним подацима и процедурама које су поштоване“, каже Дејвид Балтимор са Технолошког института у Калифорнији, који је један од организатора симпозијума у Хонг Конгу и велики критичар Хејевог „подвига“.