Након 28 неизвесних минута и нервозног ишчекивања, у контролну станицу ЕСА пристигла је коначна информација из свемира – робот Фили успешно је слетео на комету!

Текст: Тијана Марковић

Фили (Philae) je 100 килограма тежак робот облика кутије, који се налазио на свемирској летелици Розета до сусрета са кометом 67П/Чурјумов-Герасименко. Састоји се из основне плоче, инструментске платформе и полигоналне „сендвич“ конструкције, које су изграђене од угљеничних влакана. Такође, садржи и соларне ћелије испод којих се налазе неки подсистеми и инструменти. Још један важан део конструкције су харпуни, „куке“ које имају улогу да причврсте Филија за поршину комете.

Робот садржи девет експеримената тешких укупно 21 килограм, као и систем за бушење, који би требало да узме узорке подземног материјала.

У среду, 12. новембра, на око 500 милиона километара од Земље, након деценијског заједничког путовања кроз свемир, робот Фили напуштао је сонду Розета и припремао се да своју космичку авантуру настави са кометом Чурјумов-Герасименко.

Након што је Розета 6. августа сустигла комету, прошло је тачно три и по месеца до постизања савршених услова за спуштање робота на њу. Нешто после девет часова (средњоевропско време), 12. новембра, Фили се откачио од летелице и наступила је седмочасовна тензија. Подаци о слетању стизали су у контролну јединицу ЕСА уз закакашњење од око 28 минута. Тачно у планирано време, 17:03 часова, широм планете одјекнула је вест: „На комети смо! Фили комуницира са нама!“

Но, у том тренутку нико није знао шта је све, заправо, Фили пребродио.

Прво слетање Филија снимљно Розетином навигационом камером. Ова анимирана фотографија доказује да се робот први пут спустио на тачно оно место које је испрва планирано.

Чим су пристигле нове, детаљније информације, ЕСА стручњаци потврдили су да је на комету слетано, не само једном, већ три пута.

Планирано је да се спуштање изведе брзином око 1 m/s и Фили приземљи са три ноге, како би се спречили скокови, те да се свака шрафом причврсти за тло. Нажалост, харпуни се нису испалили када је први пут дотакао комету, након чега се одбио од површине и почео да се ротира. Ротација је трајала сат и 50 минута, током којих је робот прешао један километар брзином 38 cm/s. Уследио је још један, краћи скок. Седам минута Фили се кретао брзином 3 cm/s, а онда се готово потпуно накривио на једну страну, док му је једна нога остала у ваздуху, и примирио.

Коначна локација Филија је недлеко од првобитно прецизираног места, Agilkia, које се налази на челу Чурјумов-Герасименка. Ово место изабрано је за слетање на основу направљених слика тек шест недеља након приближавања Розете комети.

Мада коначна локација спуштања није много удаљена од планиране, Фили се налази у осенченом делу, заклоњен литицом. То му је онемогућило да сакупи довољно Сунчеве светлости и напуни батерије, па је заспао након само два дана проведена на комети, што га није спречило да испуни 80 одсто својих задатака.

Средином претходне недеље неприродна атмосфера захватила је читаву планету. Велики број људи, нарочито љубитеља астрономије, бојажљиво су и са дозом неверице пратили развој једног историјског подухвата, слетања робота на комету. Ипак, неочекивани кварови довели су до обрта у мисији.

Али, хоће ли прикупљени узорци бити довољни да се, можда, реше неке од највећих мистерија у науци и да ли ће се Фили пробудити још који пут? Остаје да сачекамо.