открића

Када су птице почеле да леже на јајима?

Фосили карлице раних птица показују да су тек птице у новије време почеле да леже на јајима. Њихови преци били су претешки за тако нешто

Фото: Pexels

Најновија анализа птичјих фосила са британског универзитета у Линколну показује да су птице савременице диносауруса највероватније биле сувише тешке да би седеле на јајима која су снеле, а да их притом не сломе. Тако студија објављена у „Журналу еволуционе биологије“ показује да је инкубација карактеристика која одликује тек птице које су еволуирале у последњих 100 милиона година.

Ово истраживање нашло се на удару неких палеонтолога делом зато што побија тврдње да су поједини диносауруси који су уско повезани са птицама седели на својим гнездима. Многи истраживачи су прихватили становиште да су они то чинили како би инкубирали своја јаја, што даље показује да је такво понашање еволуирало много пре појаве модерних група птица.

Палеонтолог Чарлс Диминг са Универзитета Линколн, који је водио истаживање, не слаже се са овим тврдњама. Иако је највећи број фосила раних птица откривен у последњих тридесетак година, директни докази о њиховом репродуктивном понашању су, према његовом мишљењу, прилично нејасни. Како би проверили да ли су и такозване примитивне птице лежале на јајима, Диминг и његов колега Џералд Мајер су испитивали величину и носивост јаја 21 врсте примитивних птица, укључујући Confuciusornis и Yanornis, као и једну од најстаријих птица на свету Archaeopteryx, која је живела пре око 150 милиона година.

Диминг и Мајер су установили да би јаја сваке тестиране врсте била превише слаба да издрже тежину птице. Неке врсте попут Confuciusornis имале су масу тела око три пута већу од оне коју би јаја могла да поднесу, наводи се у истраживању. Са друге стране, птице данас лежу јаја која су најчешће прилагођена телесној маси. На основу тога може се закључити да је такозвана контактна инкубација, односно лежање на јајима, еволуирало тек у каснијој историји модерних птица, вероватно после развоја отвореније карлице у последњих 100 милиона година.

Када је реч о диносаурусима и тврдњама да су и они лежали на јајима, Димиг каже да то треба детаљније истражити. Тако су, на пример, фосили овирапторида из пустиње Гоби пронађени у близини његових јаја, али Диминг сматра да је већа вероватноћа да су ови диносауруси чували своја велика гнезда него да су лежали на јајима онако како то савремене птице раде.

ОТКРИЋА

Свакога дана се у свету објави више хиљада нових открића. Која од њих су заиста битна? Која мењају научну парадигму? И како разумети шта се заправо дешава на научним фронтовима?

Истражите текстове из рубрике ОТКРИЋА.