17. март 2017

Уранови прстенови

Прстенови леденог џина откривени су пре четрдесет година

ФОТО: Wikimedia

Текст: Т. Марковић

Пре четрдесет година, 1977. године, амерички астрономи и научници  Џејмс Л. Елиот, Едвард В. Дунам, и Џесика Минк, програмерка са Центра за астрофизику Харвард–Смитсон, открили су прстенове планете Уран.

Око два века пре тога, британски астроном и композитор, Вилијам Хершел, објавио је своје посматрање Уранових прстенова, око чега су његови савремени астрономи били веома скептични, обзиром да техника у то време није била довољно развијена, а Уранови прстенови су танки И слабо видљиви, зато што се претежно састоје из материјала који слабо рефлектује светлост.

Првих девет прстенова откривено је до краја 1978. године, а следећа два је усликала летелица Војаџер 2 1986. године. Два спољна прстена снимљени су свемирским телескопом Хабл, па се њихов број попео на 13. Неки већи прстенови око себе имају облак прашине.

Уран је седма планета у Сунчевом систему и специфична је по свом положају и начину кретања. То је једина планета чија је оса ротације готово паралелна са еклиптиком, па делује као да се по њој котрља. Због таквог положаја његови прстенови су скоро под правим углом у односу на еклиптику.