На данашњи дан 1920. године рођен је Томас Голд, астрофизичар који се бавио многим дисциплинама

Фото: Wikipedia

Текст: С. Марчета Мандић

На данашњи дан 1920. године рођен је Томас Голд, астрофизичар који је 1948. године заједно са Херманом Бондијем и Фредом Хојлом поставио космолошки модел познат под именом Теорија сталног стања који је доминирао космологијом наредне три деценије.

Према овом моделу, док се космос шири у његовим празнинама спонтано настају елементарне честице. На тај начин се густина материје у космосу одржава па свемир, упркос ширењу, остаје у сталном стању. Ова теорија је предвиђала да, статистички гледано, блиске и далеке галаксије изгледају подједнако старо. Кад су велики телескопи досегли далека пространства космоса, показало се да је ова тврдња у супротности са посматрањима. То је дало ветар у леђа присталицама теорије Великог праска, према којој галаксије на великим растојањима видимо онако како су изгледале у ранијим стадијумима свемира, што је последица коначне брзине светлости.

Осим на пољу космологије, Томас Голд је дао велики допринос разумевању пулсара и развоју радио-астрономије. Његов рад је често прелазио границе међу научним дисциплинама, па је значајан допринос дао проучавањима у области биофизике, геофизике и ваздухопловном инжењерству.