На данашњи дан 2008. године лансиран је свемирски телескоп Ферми

Фото: Wikimedi

Текст: В. Гломазић

Пре девет година, 11. јуна са космодрома у Кејп Канавералу на Флориди лансиран је свемирски телескоп Ферми. Назван по великом италијанском научнику из прве половине двадесетог века Енрику Фермију, овај телескоп широког подручја се налази у ниској Земљиној орбити одакле спроводи гама-зрачна осматрања.

Првобитно замишљена као петогодишњи пројекат, па 2103. године продужена на још пет година, ова мисија се одвија под заједничким покровитељством Насе, америчког министарства за енергетику и владиних агенција Француске, Јапана, Италије, Немачке и Шведске.

Неки од главних циљева мисије су разумевање механизама убрзавања честица у активним галактичким језгрима, пулсарима и остацима супернових, истраживање тамне материје, потрага за примордијалним испаравајућим микро црним рупама.

Прво велико отркиће телескопа Ферми био је пулсар који емитује радијацију само у опсегу гама зрака, први такве врсте. У априлу 2013. године Ферми је детектовао један од најјачих икад забележених бљесака гама зрака енергије 94 милијарде електронволти.