На данашњи дан 1957. године Земљу је напустила прва летелица са живом посадом, односно псом Лајком

Фото: Getty images

Текст: С. Росић

На данашњи дан 1957. године Земљу је напустила прва летелица са живом посадом која је стигла до орбите – Спутњик 2. Путница на том путу без повратка била је керуша Лајка, која је у тапацираној кабини имала довољно места да лежи и да се усправи, док јој је посебан систем пружао кисеоник, желатинасту храну и воду. Стање њеног организма пратиле су посебне електроде које су на почетку показале да је била врло узбуђена. Ипак, није била свесна да се никад неће вратити кући.

Пошто у овој фази развоја свемирског истраживања није било шансе да се летелица у једном комаду врати на Земљу, ова мешанка самоједа и теријера била је осуђена на смрт – имала је кисеоника за само десет дана. Међутим, након уласка у орбиту, један део Спутњика 2 није се одвојио како је планирано што је отежало функционисање система за регулацију температуре. Поред тога, један део изолационог материјала се поцепао па је температура у унутрашњости летелице достигла 40 степени Целзијуса. Због тога, Лајка је вероватно поживела само два дана од лансирања. Убила ју је топлота.

Након 162 дана у орбити, 14. априла 1958, Спутњик 2 је окончао свој пут око Земље и сагорео у атмосфери. Ипак, ова мисија пружила је научницима податке о понашању живог организма ван Земљине атмосфере који су били од непроцењивог значаја.