Без много објеката дубоког неба, сазвежђе Зец богато је великим бројем сјајних и особених звезда

Фото: constellationsofwords.com

Текст: С. Топић

Сазвежђе Зец, препознато још у античком добу, налази се испод раскошног Ориона и његових ловачких паса, који, по предању, хитрог зеца прогоне преко небеских безмерја. Поред грчких астронома и звездољубаца, овим сазвежђем и његовим сјајним звездама бавили су се и потоњи арапски астрономи од којих су нам у завештање остала имена звезда.

Без много објеката дубоког неба ово сазвежђе богато је великим бројем сјајних и особених звезда. Најсјајнија звезда у сазвежђу је бели супердив, у арапском језику познат под именом Arneb, који израчи у свемирско пространство количину енергије као неколико хиљада Сунаца.

Друга по сјају, Nihal, дивовска је звезда жуте боје, а одмах иза ње по сјају, Гама Зеца, гравитационо је везан систем две звезде, једне жуте а друге наранџасте, док шаролику скупину допуњују звезде променљивог сјаја. Гримизна звезда, позната по својој боји налик крви и под називом R Ѕеца, мења свој сјај преко 200 пута са правилним пулсом од 420 дана, а Т Зеца уради то исто само што је њен период далеко краћи и неправилнији – око два месеца. Ове две звезде могу лако да се протумаче као срце небеског зеца које куца брзо и неправилно када је у бегу, а мирно и споро када успе да умакне потери Орионових паса.