Делфин је једно од 48 Птоломејевих сазвежђа

Фото: Stellarium

Текст: Н. Килибарда

Нити мањег сазвежђа, нити више прича и митова везаних за њега. О њему се писало од античког математичара и астронома Птоломеја, који је је Делфин, уз још 47 констелација, опазио још у другом веку, преко првих Хришћана и старих Грка до италијанских астронома.

Николо Каћаторе је 1814. године две најсјајније звезде овог сазвежђа назвао по себи. Алфа Делфина тако симпатично добија име Sualocin, од његовог латинског имена Nicolaus читаног уназад, док се Бета Делфина назива Rotanev, што је изведено из Venator, латинизованог Каћаторијевог презимена, такође читаног уназад. Сличан анаграмски тренд давања имена осталим звездама сазвежђа Делфин наставиће се и у савремено доба.

Један од митова приповеда како је Аполон, божанство поезије и музике, био тај који је делфина сместио међу сазвежђа у знак захвалности за спас живота Ариона, познатог античког свирача лире. Очаран Арионовом музиком делфин га спашава од среброљубивих морнара и безбедно односи до грчког острва Лезбос. Делфини ће свој митолошки лик оправдати и бројним истинитим причама спасавања бродоломника и дављеника.