24. јун 2017.

Саѕвежђе Пегаз

За осам звезда у сазвежђу Пегаз детектоване су екстрасоларне планете

Фото: Wikimedia

Текст: Н. Павлов

Препознатљиви астеризам у облику квадрата који у јуну израња над хоризонтом припада сазвежђу Пегаз. Ово сазвежђе које представља крилатог коња из грчке митологије, заједно са Персејем, Андромедом, Цефејем и Касиопејом чини представу мита о Персеју.

Најсјајније звезде Пегаза углавном носе арапска имена по ономе што представљају на коњу. Једини изузетак је да звезда Alferac не припада Пегазу, већ по савременој класификацији она представља најсјајнију звезду Андромеде. За осам звезда у овом сазвежђу су детектоване екстрасоларне планете, а за једну је чак потврђено да у атмосфери садржи водену пару. Звезда видљива голим оком, 51 Пегаза, прва је налик Сунцу око које је пронађена екстрасоларна планета нешто мања од Јупитера.

У Пегазу је и објекат М15, једно од старијих и најгушћих збијених звезданих јата наше галаксије. Двогледом или малим телескопом се овај објекат може видети као помућена звезда.