На данашњи дан 1965. године добијене су прве фотографије Марса из близине

Фото: Wikimedia

Текст: С. Топић

Сонда Маринер 4 отиснула се у васионско пространство са Кејп Канаверала 28. новембра 1964. године. Баш како име сугерише, Маринер 4, путовао је до свог коначног одредишта управљајући се према звездама, попут каквог морепловца из старине. Циљ мисије био је Марс, планета која је својим заводљивим гримизним сјајем инспирисала митове многих цивилизација и распалила машту савремених писаца фантастике, и ка којој је (током блиског пролаза) ова летелица усмерила своје електронско око како би се Марс коначно подробније испитао.

Због непозуданости, тада тек новог, дигиталног начина преноса података инжењери JPL (Jet Propulsion Laboratory) су огромни сликовни ток података, сачињен од низа нула и јединица, ручно бојили на унапред испарцелисаној хартији. Слика коју су добили показала је Марс као пусти и сушни свет препун кратера и са танком, једва видљивом атмсофером. Ова прва сазнања су код научника пробудила жељу за даљим истраживањима, а фантастама, чији ентузијазам води порекло још од Скјапарелија и причама о марсовским каналима, развејало снове о чудесним марсовским цивилизацијама.