Након лансирања, Хабл је на данашњи дан пуштен у Земљину атмосферу – а убрзо је откривен један велики проблем

Фото: Ruffnax (STS-125)

Текст: Н. Здравковић

Након што је дан раније лансиран “на леђима” спејс-шатла Дискавери, Хабл телескоп се упустио у Земљину орбиту на данашњи дан 1990. године. Најнапреднији телескоп свог времена, који је пар година чекао у посебном магацину да се спејс-шатл програм врати у оптицај после експлозије Челинџера 1986. године, коначно је био спреман за рад.

Односно, није. Примарно огледало, које је морало да буде исполирано до грешке од 10 нанометара, имало је погрешан облик – на крајевима је било превише изравњено, за преко 2000 нанометара (чисто да се разумемо, то је и даље, како је то описала НАСА, око 1/50 дебљине просечног папира). Грешка је настала услед разлика у начинима мерења између НАСА и произвођача огледала, америчке компаније ParkinElmer.

Данашњи квалитет слике Хабл ће добити после успешних преправки, тек 1993. године.