Насина сонда Пионир 10 лансирана је 3. марта 1972. године

Фото: NASA

Текст: Ј. Николић

На данашњи дан 1972. године лансирана је Насина сонда Пионир 10, мада је по локалном времену на Флориди још увек био други март. Ова сонда прва је која је достигла другу космичку брзину, прва која је ушла у астероидни појас између орбита Марса и Јупитера и прва која се приближила Јупитеру.

У то време Пионир 10 је био најбржи објекат лансиран у свемир, а требало му је 11 сати да се приближи Месецу. Јупитеру је најближе пришао у децембру 1973. године, а фотографије површине ове планете су добијене управо захваљујући њему. Током мисије инструменти су коришћени за проучавање појаса астеоида, околине Јупитера, соларних ветрова и космичког зрачења.

Комуникација са Пионором 10 је изгубљена у јануару 2003. године када се налазио 80 астронмских јединица далеко од Земље. Претпоставља се да Пионир 10 наставља да се креће у правцу звезде Алдебаран у сазвежђу Бика до које ће путовање трајати око два милиона година.