На данашњи дан откривена је осма планета Сунчевог система

Фото: Wikipedia

Текст: Ј. Мијатовић

Рецензија: Д. Павловић

У ноћи између 23. и 24. септембра 1846. године директно је посматрана и откривена осма планета Сунчевог система – Нептун. Иако постоје претпоставке да је посматрана и раније, до ове године није се знало да је то планета. Ово је и прва планета чије су постојање астрономи математички предвидели.

Андерс Јохан Лексел је први приметио пертурбације у Урановој орбити, а француски астроном Алексис Боувар је 1821. године први поставио хипотезу о постојању ”нове планете”. Те промене су га увериле да на Уранову ротацију утиче гравитација неког непознатог тела. Разни астрономи су се укључили у потрагу за Нептуном долазећи до различитих прорачуна где би планета могла да се налази.

Годинама касније Нептун је примећен  1° удаљен од положаја који је предвидео француски астроном Урбан Ле Верије и  12°  од прорачуна британског астронома Џона Адамса. Међународним консензусом утврђено је да обојица заслужују подједнаке заслуге. Међутим, накнадном ревизијом, крајем 20. века, доведен је у питање Адамсов кредибилитет и засулеге су припале Ле Веријеу.

Галилео Галилеј је и раније посматрао Нептун у два наврата, међутим мислио је да је то звезда и због тога није заслужан за ово откриће.