На данашњи дан 2005. године потврђено је откриће патуљасте планете Ерис

Фото: NASA

Текст: Б. Клобучар

На данашњи дан 2005. године потврђено је откриће патуљасте планете Ерис, односно Ерида. Овај објекат у Кујперовом појасу усликан је 2003. године на опсерваторији Паломар од стране тима астронома који су чинили Мајк Браун, Чед Трујило и Давид Рабиновиц.

Прва, непрецизна мерења показала су да је овај објекат већи од тада последње планете у Сунчевом систему – Плутона, што га је сместило у групу планета и покренуло велику дебату о дефиницији планете. Годину дана касније на конвенцији Међународне астрономске уније, Ерис је, као и Плутон, сврстан у групу патуљастих планета.

Мерења Плутона која је извршила мисија New Horizons показала су да је он ипак незнатно већи од Ериса, иако Ерис има масу која је приближно 27 одсто већа од масе Плутона. Ова патуљаста планета удаљена је од Сунца 96,3 астрономских јединица, а једну орбиту око своје звезде заврши за 557 земаљских година.