Посада је током боравка у станици Мир извела око 2000 експеримената

Текст: Т. Марковић

Мир ЕО-3 била је експедиција на свемирској станици Мир. Посаду су чинила три члана: командант Муса Манаров, први инжењер Владимир Титов и доктор истраживач Валериј Пољаков. Прва двојица су стигла на станицу децембра 1987. године, а Пољаков им се придружио августа 1988. године.

Посада је током боравка у станици извела око 2000 експеримената. Када се Манарову и Титову придружио Пољаков, експерименти су постали интензивнији. У почетку су изводили ескперименте из биологије, а затим посматрања галаксија и галактичких јата у UV спектру. Остали радови су се односили на посматрања Земље и експерименте из метеорологије, свемирске технологије, физиологије, психологије.

Мир је била совјетска, а касније руска, свемирска станица која се налазила у ниској Земљиној орбити од 1986. до 2001. године. То је била прва модуларна свемирска станица монтирана у орбити од 1986. до 1996. године. Станица је служила као микрогравитациона истраживачка лабораторија у којој је посада изводила експерименте из физике, астрономије, метеорологије, биологије, али и као систем који је за циљ имао развој технологије потребне за трајно заузимање свемира.

Мир је био највећи константно насељен вештачки сателит који се налазио у орбити. До 23. октобра 2010. године држао је рекорд за најдуже непрекидно присуство људи у свемиру, које је износило 3664 дана. Тада га је престигла Међународна свемирска станица. Свемирска станица Мир је деорбитирана у марту 2001. године када се угасио фонд за финансирање пројекта.