На данашњи дан 1970. године летелица мисије Луна 17 спустила се на Месец

Фото: Наса

Текст: Б. Клобучар

У раним јутарњим часовима 17. новембра 1970. године летелица мисије Луна 17 спустила се на површину Месеца. Неколико сати касније из летелице је преко две шине изашао Луноход 1, прво возило – ровер на површини другог небеског тела.

Сам ровер је био 2,3 метра дугачко возило тешко 756 килограма, са осам точкова и батеријом која се пунила преко соларних ћелија. Имао је поклопац који се отварао током дана, а температуру током ноћи одржавао је радиоактивни изотоп полонијума. На роверу је била и опрема за спектроскопску анализу у рендегнском делу спектра као и телескоп за снимања у рендгенској области, опрема за анализу земљишта и детектор космичког зрачења.

Током 322 (земаљска) дана, колико је радио, Луноход 1 је прешао 10.540 метара, снимио више од 20.000 фотографија и 206 панорамскох фотографија високе резолуције. Можда најважније, овај ровер је направио 25 анализа лунарног земљишта и избушио отворе на 500 различитих локација ради анализе структуре Месеца.