Први вештачки сателит Месеца, Луна 10, лансиран је 31. марта 1966. године

Фото: Wikimedia

Текст: Ј. Николић

На данашњи дан 1966. године лансирана је Луна 10, први вештачки објекат који је кружио око Месеца, али и први који се нашао у орбити тела које није Земља.

Из Месечеве орбите Луна 10 је прикупљала између осталог податке о магнетном пољу Месеца, космичком зрачењу и камењу са Месеца, а након 460 орбита и 219 преноса података радио-сигнали су прекинути 30. маја исте године.

Идентична мисија је 1. марта 1966. године доживела неуспех када летелица није успела да напусти Земљину орбиту. Време лансирања Луне 10 је темпирано тако да се она нађе на свом првом путовању по Месечевој орбити када почне 23. конгрес Комунистичке партије Совјетског Савеза.

На почетку Конгреса 5000 делегата је слушало наводно уживо из Месечеве орбите Интернационалу, али је 30 година касније утврђено да је репродукован снимак настао неколико сати раније како не би дошло до грешке.