На данашњи дан 1957. године лансиран је Спутњик 2, који је у свемир послао Лајку

Фото: Пошта Румуније

Текст: Б. Клобучар

На данашњи дан 1957. године у свемир је лансиран Спутњик 2, други по реду сателит направљен људском руком у орбити око Земље и други по реду објекат у свемиру послат са површине наше планете. Такође, Спутњик 2 је први сателит који је у свемир послао једну животињу – љупког пса, мешанца теријера и хаскија (мада неки извори кажу самоједа) по имену Лајка.

Сателит, који је поред специјалне коморе за Лајку поседовао и спектрофотометре за снимање UV и рендгенског дела спектра, као и Гајгер-Милеров бројач за детектовање наелектрисаних честица високе енергије, лансиран је око 17:30 по московском времену са космодрома Бајконур у данашњем Казахстану. У орбити око земље провео је 162 дана, након чега су његови остаци пали назад на Земљу.

Научници су од почетка знали да Лајку шаљу на путовање у једном смеру. У својој комори имала је места да седне и устане, храну је добијала у форми гела, имала је систем за воду и чишћење отпада, а њено стање било је строго праћено. Тадашњи совјетски медији писали су да ја Лајка живела недељама на сателиту. Касније обелодањени подаци говоре да Лајка није преживела дуже од неколико сати у сонди.