У више наврата су га истраживале летелице, почев од Пионира 10 до Џуна

Фото: Wikimedia

Текст: С. Росић

Јупитер, највећа планета Сунчевог система која је име добила по врховном божанству римске митологије, за нас Земљане је увек имала велики значај. Кинески астрономи су пре нове ере према његовој орбити рачунали време, а захваљујући Галилејевом открићу његових сателита – Ио, Европе, Ганимеда и Калиста – у 17. веку, свет је коначно схватио да геоцентрични модел космоса не држи воду.

Захваљујући томе што је Јупитер четврто најсјајније тело на ноћном небу у које већ вековима упиремо поглед, у више наврата су га истраживале свемирске летелице, почев од сонде Пионир 10, 1972. године, до савремене Џуно која и данас шаље вредне информације о овом гасовитом џину.

Захваљујући свим тим опсервацијама, сада знамо да Јупитер има најмање 67 природних сателита и систем прстенова, као и то да има најдебљи слој атмосфере међу свим планетама Сунлевог система од преко 5.000 километара.