На данашњи дан 1916. године рођен је Јосиф Шкловски, совјетски астрофизичар и астроном

Фото: jewishnews.com.ua

Текст: В. Радоичић

Јосиф Шкловски, добитник Лењинове награде и Брусове медаље, совјетски је астрофизичар и астроном који се родио првог јула 1916. године. Био је експерт за теоријску астрофизику и радио-астрономију, али је такође истраживао супернове, космичке зраке и Сунчеву корону.

Шкловски је предложио хипотезу да су космички зраци који потичу од супернове удаљене 300 светлосних година узроковали нека од масовних изумирања на Земљи. Уз сарадњу америчког астронома Карла Сагана проширио је своје оригинално дело ”Универзум, живот, интелигенција”. Приступ овој теми из перспективе астрономије, али и биологије, чини ово дело првим у том пољу.

Посматрајући опадајућу орбиту Марсовог месеца Фобоса, Шкловски је закључио да овај месец има јако малу густину, што га је навело да претпостави да је Фобос сасвим шупаљ и због тога вештачког порекла. Иако је ова претпоставка данас одбачена захваљујући темељним научним истраживањима, свакако је тада запалила машту јавности уводећи могућност постојања ванземаљских цивилизација у свемиру.