На данашњи дан 1812. године рођен је астроном Јохан Готфрид Гале

Фото: scientificlib.com

Текст: Н. Павлов

На данашњи дан 1812. године рођен је немачки астроном Јохан Готфрид Гале. Познат је по томе што је био први човек који је видео планету Нептун, за коју се тек претпостављало да постоји.

Рођен је у околини града Грефенхајнихен у Немачкој. Студије је завршио на Универзитету у Берлину. После кратког периода у којем је предавао математику и физику у гимназији, запослио се као асистент на Берлинској опсерваторији. Тамо ће радити 16 година и у том периоду ће открити унутрашњи Сатурнов прстен и три комете.

Галеово главно достигнуће је отркиће планете Нептун коју је пронашао на основу прорачуна Ирбена Леверијеа. Септембра 1846. године, Гале је добио писмо од Леверијеа у којем га је замолио да потражи објекат који би објаснио сметње у кретању Урана. У сарадњи са својим асистентом Хајнрихом Дареом пронашао је планету један степен даље од предивђене позиције.

Године 1851. постаје диркетор локалне опсерваторије у Вроцлаву (данашња Пољска), а убрзо и професор астрономије на Вроцлавском универзитету. Бавио се прорачунавањем тачних путања небеских тела у Сунчевом систему. Његово име носе по један кратер на Месецу и Марсу, један астероид и један од Нептунових прстенова.