На данашњи дан 1868. године рођена је америчка астрономкиња Хенријета Левит

Фото: space.com

Текст: В. Гломазић

Пре безмало једног и по века, тачније на данашњи дан 1868. године рођена је Хенријета Левит, америчка астрономкиња. Њено највеће научно достигнуће је откриће повезаности луминозности (укупне емисије енергије звезда у једној секунди на свим таласним дужинама) и периода променљивих звезда, такозваних цефеида. Помоћу тог открића први пут су израчунате удаљености између Земље и удаљених галаксија. Поред тога, Левит је посредно одговорна и за тврдњу да се свемир шири јер је Едвин Хабл користећи управо резултате њеног рада формулисао чувени Хаблов закон.

Интересантна је чињеница да се Левит одлучила за астрономију тек на четвртој години колеџа јер је пре тога студирала уметност и филозофију. Након дипломирања на Редклифу, запослила се као ”људски рачунар” у Харвардској опсерваторији на пословима класификације звезда према њиховом спектру. Предана раду за који у почетку уопште није била плаћена а касније веома мало, изгубила је слух, тешко се разболела, те умрла у педесет трећој години живота.