На данашњи дан 2003. године, Галилео мисија је завршена након четрнаест година

Фото: NASA

Текст: В. Гломазић

Након четрнаест година од лансирања и пуних осам проведених у испитивању Јупитера и његових сателита, 21. септембра 2003. године, мисија Галилео је окончана слањем летелице у Јупитерову атмосферу. Иако је првобитно замишљена као двогодишња, мисија је 1997. године продужена за још шест година а орбитер је наставио да проучава Јупитерове сателите Европу и Ио. Током 2001. године Галилео се приближио највећој планети Сунчевог система на свега 180 километара.

Међу највећим открићима мисије издвајају се докази који подржавају теорију течних океана испод површине залеђене Европе, док постоје индиције да се океани налазе и на још два сателита, Ганимеду и Калисту. Такође, потврђено је да Ганимед поседује магентно поље док се око њега, Европе и Калиста протеже егзосфера – појас изузетно мале густине.

Након Галилеа, НАСА је у сарадњи са осталим свемирским агенцијама покренула још четири мисије чија је одредишна или пролазна тачка Јупитер – Уликс (Ulysses), Касини-Хајгенс (Cassini-Huygens), Нови Хоризонти (New Horizons) и Џуно (Juno).