На данашњи дан 1877. године откривен је Марсов сателит Фобос

Фото: Wikipedia

Текст: Н. Павлов

На данашњи дан 1877. године откривен је Марсов сателит Фобос. О постојању мањег Марсовог сателита, Деимоса, знало се тек пет дана. За оба открића заслужан је амерички астроном Асаф Хол посматравши велику опозицију Марса (истовремено је у опозицији и у перихелу).

Своја имена носе по пратиоцима грчког бога Ареса, пандану римском Марсу, где Фобос представља страх, а Деимос ужас. Сателити су неправилног облика и подсећају на астероиде, па се сматра да их је Марс гравитацијом заробио из астероидног појаса.

Димензије и маса Фобоса сврставају га међу најмање сателитие у Сунчевом систему и уједно је и најближи својој матичној планети. Као последица тога, Марс привуче свој већи сателит за 1,8 центиметара годишње и тиме га убрзава.Одлике његове путање одређују два коначна сценарија: судар са Марсом или распад у прстен, од којих је једна извесна Фобосова судбина.