Explorer 1 је лансиран 31. јануара 1958. године

Текст: Т. Марковић

На данашњи дан 1958. године лансиран је први сателит који су Сједињене Америчке Државе успешно послале у свемир, Explorer 1. Слање ове летелице било је одговор САД на лансирање Спутњика 1 од стране Совјетског Савеза. Овај догађај представља почетак свемирске ере Сједињених Америчких Држава.

Explorer 1 је направила НАСА лабораторија за млазни погон. На њему су се налазили инструменти за детектовање космичког зрачења. Члан посаде који је био задужен за извођење експеримената на инструментима био је др Џејмс ван Ален са Државног универзитета у Ајови. Током истраживања приметио је да су инструменти забележили много мање космичко зрачење него што је очекивано.

Ван Ален је закључио да је машина презасићена веома јаким зрачењем из појаса наелектрисаних честица заробљених у магнетном пољу Земље. Постојање ових појасева потврдила је америчка летелица која је послата у свемир два месеца касније, а назив су добили по свом проналазачу и познати су као Ван Аленови појасеви.

Explorer 1  је био у свемиру све до 31. маја 1970. године, када је поново ушао у Земљину атмосферу и био уништен.