На данашњи дан 1943. године рођена је астрофизичарка Џослин Бел Берлен

Фото: biography.com

Текст: В. Радоичић

Џослин Бел Бернел, астрофизичарка из Северне Ирске и борац за женска права у пољима физике и астрономије, рођена је 15. јула 1943. године. Током постдипломских студија је открила први пулсар, брзо ротирајућу неутронску звезду која испушта јако магнетно зрачење у правцу осе свог магнетног поља, најчешће у облику радио-таласа. Радећи са својим ментором Ентонијем Хјуишем на конструкцији радио-телескопа за посматрање квазара Бел је у забележеним резултатима посматрања пронашла сигнал који је пулсирао константном брзином од једног пулса у секунди.

У почетку се за овај сигнал мислило да је грешка због могуће сметње у раду телескопа па је сигнал назван Little Green Man 1. И поред тога што је Бел прва приметила сигнал и што је њен рад који је обухватао обраду огромних количина података на дневној бази био кључан у открићу пулсара, ипак је заслугу за овај подухват добио њен ментор Хјуиш заједно са Мартином Рајлом. Бел је чак годинама касније навела да је морала да буде изузетно упорна како би скренула пажњу на забележени сигнал свом ментору који је у почетку одбацио идеју да је то било шта осим некакве аномалијеу посматрању настале човековом грешком.