На данашњи дан 1905. године родио се Џон Добсон, астроном-аматер заслужан за откриће Добсоновог телескопа

Фото: Associated Press

Текст: В. Радоичић

Џон Добсон, астроном-аматер који је заслужан за откриће Добсоновог телескопа, родио се 1915. године на данашњи дан. Телескоп који је назван по њему је једноставна и нискобуџетна верзија телескопа који је направио револуцију у заједници аматерских астронома.

Овакав тип рефлективног телескопа има дизајн који захтева најобичније материјале попут плуте, цеви од картона и стакла. Захваљујући томе, не само да је Добсонов телескоп јефтин, већ се и лако израђује, користи и транспортује, па га је зато заједница астронома-аматера прохватила као први избор међу телескопима.

Добсон је такође допринео популаризацији астрономије путем акција које је организовао са својим удружењем ”Астрономи са тротоара” (Sidewalk astronomers). Уместо редовних састанака чланови организације су једноставно постављали телескопе на тротоару током вечери са ведрим небом, а насумичним пролазницима су показивали и  објашњавали ноћно небо. Аутор је књиге How and Why to Make a User-Friendly Sidewalk Telescope која поред Добсоновг мишљења о астрономији и универзуму нуди инструкције за прављење ових практичних телескопа.