На данашњи дан 1902. године рођен је Дирк Брауер, ”небески механичар”

Фото: NASA

Текст: С. Росић

”Небески механичар” Дирк Брауер више је него иједан други астроном свог времена допринео сазнањима о кретању небеских тела. Брауер је рођен у Ротердаму 1. септембра 1902. године. Студирао је математику и астрономију на Универзитету у Лајдену где је и докторирао 1927. године. Недуго потом се преселио у САД, где је прво на Берклију а потом на Јејлу био професор астрономије.

Он је први утврдио да је могуће израчунати масу Титана, Сатурновог сателита, на основу његовог утицаја на друге Сатурнове пратиоце. Такође, развио је општи метод проналаска орбита небеских тела и предвиђљања одступања, а онда тај метод применио на комете, астероиде и планете. Својим прорачунима допринео је и развоју вештачких сателита.

Добио је Златну медаљу Краљевског астрономског друштва 1955. године као и Брусову медаљу Астрономског друштва Пацифика коју никада није преузео – умро је месец дана након проглашења, 31. јануара 1966. године. По њему је добио назив један кратер на Месецу као и астероид 1746 Брауер.