Међународни дан астероида се обележава 30. јуна

Фото: Pixabay

Текст: С. Марчета Мандић

У децембру 2014. године резолуцијом Уједињених Нација 30. јун је проглашен Међународним даном астероида. Управо на овај дан, 1908. године, догодила се Тунгуска експлозија, најзначајнији (с)удар астероида у новијој историји. Мало се зна о овом догађају а процене отежава непостојање ударног кратера јер се експлозија догодила на око 5 до 10 километара изнад веома ретко настањене источносибирске тајге.

Снагом од 15 до 30 мегатона ударни талас је оборио више од 80 милиона стабала на површини већој од 2200 квадратних километара. Процењено је да је пречник овог астероида био између 50 и 200 метара, те у случају да се таква експлозија догодила изнад неког од данашњих мегалополиса, последице би биле катастрофалне.

Иницијативу да се један дан у години посвети астероидима покренули су познати уметници, научници и астронаути, међу којима су и Брајан Меј, астрофизичар и гитариста групе  Queen, Грегориј Рихтер, филмски редитељ, и Брајан Кокс, познати физичар и популаризатор науке.

Циљ Дана астероида је да се глобално прошире знања и информације о астероидима, али и да се развија свест о важности заштите планете Земље, њене популације и будућих генерација од потенцијалних удара ових свемирских луталица.