На данашњи дан 1846. године рођен је италијански астроном Антонио Абети

Фото: Wikipedia

Текст: С. Топић

У малој пограничној италијанској варошици Сан Пјетро ди Горизиа – која је због свог специфичног положаја често мењала владаре – 19. јуна 1846. године рођен је Антонио Абети који ће постати познат као један од највећих италијанских астронома.

Абети је по образовању био грађевински инжењер али је убрзо, следећи своју страст из младости стваралачке, снаге усмерио ка астрономији те је постао управник Арчетри опсерваторије и професор астрономије на Универзитету у Фиренци. У поменутој опсерваторији инсталирао је нови телескоп, чију је оптику својеручно направио, као и мноштво за то доба иновативних астрономских инструмената.

Поред развоја астрономских инструмената Абети се интентзивно бавио и позиционом астрономијом: испитивањем сјаја и кретања астероида и комета. По њему су названи планетоид Abetti 2646, као и кратер на Месецу. Поред темељног бављења положајном астрономијом, један је и од пионира употребе спектрографа, а тиме и зачетник астрофизике пошто током експедиције у Мудапуру 1874. године посматра транзит Венере преко Сунчевог диска и спектроскопским методама потврђује псотојање атмосфере Венере.