У понедељак, 23. новембра, Синдикат науке организовао је протест на Тргу Николе Пашића, у центру Београда, на коме се окупило између 500 и 1000 научника

У сарадњи са више неформалних група, као што је Фејсбук група Протест за науку, Синдикат запослених у научноистраживачкој делатности Србије организовао је протест у понедељак, 23. новембра, у 11 часова, на Тргу Николе Пашића у Београду.

Овакав протест десио се први пут након демонстрација које су научници организовали 2013. године. На скупу се, према разним изворима, окупило између 500 и 1000 научних радника, углавном запослених на научноистраживачким институтима. Уз бројне транспаренте и пароле, учесници су од Трга Николе Пашића прошетали до зграде Владе Републике Србије где су предали своје захтеве.

Како је медијима објаснила председница Синдиката науке Ђурђица Јововић, а како је наведено и у саопштењу поводом протеста, научници окупљени око протеста тражили су да истраживачи на институтима буду изједначени са наставним особљем у високом образовању, односно колегама на Универзитету. Овај захтев који долази управо у време кад се припрема буџет за 2016. годину део је старије и шире иницијативе да се заправо промени и уреди начин финансирања науке у Србији.

По мишљењу демонстраната и Синдиката, наука не би требало да се финансира пројектно, већ институционално. Неуједначеност која у пракси постоји између истраживача, као и питање конта „специјализоване услуге“ у Буџету Републике Србије са ког се исплаћују трошкови науке, дошла је у жижу након што научници, за разлику од осталих ресора, нису обухваћени најављеним повећањем плата.

Уз ове захтеве, незадовољни учесници протеста тражили су и смену надлежног министра просвете, науке и технолошког развоја, као и државног секретара за науку.

Фотографије: Science in Serbia / Ивана Гађански