На овогодишњем фестивалу Арс електроника, који је одржан од 8. до 11. септембра у Линцу, учествовало је неколико уметника из Србије, а у програм је био укључен и ЦПН тим

Уве Ригер: Скала светлости II (фото: Tom Mesic)

 

Текст: Добривоје Лале Ерић

Арс електроника фестивал за 2017. посвећен је, пре свега, сложеном концепту вештачке интелигенције, његовим дометима и изазовима, али и оквиру који деценијама уназад пружа инспирацију уметницима и истраживачима. Иако су у последње време све чешћи апели бројних утицајних личности о потенцијалном негативном аспекту, па чак и о најави евентуалног краја људске цивилизације у сусрету са развијеном вештачком интелигенцијом, та тачка је, чини се, још увек изван нашег сагледивог домашаја. Почетак постхуманог друштва је тако и даље ствар инспирације а не зебње или отвореног страха.

Стандардних пет дана Фестивала у Линцу је ове године проширено са још неколико пре- и пост- догађаја, но у сваком случају и даље стоји да је потпуни обилазак и праћење свих програма немогуће, те да је и овај као и ма који други увид тек оквирни пресек Фестивала. Чак и да је физички могуће обићи све локације, перформансе, презентације, конференције и радионице, свакако је немогуће то и суштински разумети и прихватити унутар природног система доживљаја и разумевања. Само кроз бројке: преко 1000 уметника и изложених радова, 600 различитих догађаја и 100.000 посетилаца у граду са мање од 200.000 редовних становника. Импресивно!

Гала вече на Фестивалу Арс електроника (фото: Tom Mesic)

Фестивалске награде су као и увек биле унапред најављене, и углавном је реч о уметницима који већ годинама јесу релевантна имена на сцени новомедијске уметности. Неколико фантастичних пројеката / поставки је, међутим, остало изван фокуса жирија. То се пре свега односи на невероватну инсталацију тајванског уметника Лијен-Ченг Ванга под називом Наставни план (Reading Plan), у којој 23 аутонома дечјим гласовима и у апсолутној синхронизацији читају класични Конфуцијев текст. Атмосфера подсећа на просечну учионицу, ма где у свету (Тајван или Србија), истина мрачну, оптерећену дисциплином, беспокорним учењем и сталним понављањем. Дубоко упозоравајуће дело које преиспитује актуелни модел учења и однос према младима.

Лијен-Ченг Ванг: Наставни план (фото: Kaohsiung Museum of Fine Arts)

Изузетно аутентично је било и премијерно, јединствено извођење дела Звездана олуја (Star Storm) ирске уметнице Ифе Ван Линден Тол, победнице последњег позива унутар Европске мреже дигиталне уметности и науке. Након резиденције у ЕСТЕК-у у Нордвијку, техничком и логистичком центру Европске свемирске агенције, Ифа је креирала перформанс са обилатим коришћењем медија у коме је најупечатљивији европски уметник данашњице – експлозива и димних ефеката. Изузетно путовање кроз визуелне и експлозивне слике дочарава космичке промене које трају вековима. Звездана олуја је стога и готово непоновљиво дело јер је ова праизведба унутар Института за испитивање материјала у Линцу наменски постављена и прилагођена датом амбијенту. Уколико се симболично стварање слика и може оспорити јер претпоставља низ сложених питања и претходног наратива, целокупни експлозивни круг и директан третман одабраних педесетак гледалаца сведоче о аутентичном уметничко-научно-креативном експерименту, који се, рецимо, може ставити у раван са битефовским поступцима и приступом.

Ифа Ван Линден Тол: Звездана олуја (фото: Florian Voggeneder)

Иако је ове године на Фестивалу учествовао мањи број уметника из Србије неголи 2016, свакако вреди издвојити наступе двоје уметника који су били заступљени и у нашем art+science програму за 2017. Драган Илић је представио разраду пројекта RoboAction (А3 К3), овај пут уз коришћење читача можданих таласа (Brain Computer Interface) и последично управљање уметничким наступом робота. Победница националне селекције за 2016/17, Исидора Тодоровић, била је део традиционаног програма Future Innovators Summit. Ово изузетно признање за нашу младу уметницу свакако је велики подстицај за даљи развој њене каријере и слободније упуштање у захтевније и технички прецизне продукције.

Тим Центра за промоцију науке је био укључен у неколико програма и активности, пре свега у оквиру пројекта Европске мреже дигиталне уметности и науке. Иако је пројекат дошао до самог краја финансирања кроз подршку програма Креативна Европа, у току су припреме, развој идеја и планова за нове апликације и осмишљавање наредне фазе ове изузетне иницијативе. Формирана Мрежа свакако ће наставити да функционише, а Центар ће се и надаље трудити да представи најбоље што Србија има у домену аутентичног споја науке и уметности.

подели