Према Лавлоковој Геја хипотези, планета Земља је jедан суперорганизам. Да ли се због тога може сматрати живом?

Текст: С. Бубњевић

Да ли jе планета Земља jедан суперорганизам? Оваj концепт се заснива на такозваноj Геjа хипотези, прилично контроверзноj и истовремено узбудљивоj теориjи о Земљи коjа као целина, са своjим океанима, атмосфером и живим светом непрекидно еволуира као jедан гигантски организам.

Идеjа потиче jош из 18. века, а jављала се и у научнофантастичној литератури као мотив о Земљи као живом бићу. Модерни концепт Земље као суперорганизма осмислио jе 1972. године енглески хемичар Џеjмс Лавлок, закључивши да се планета налази у динамичкоj равнотежи и да сама себе регулише. Називу Геjа хипотеза наводно jе кумовао Лавлоков први комшиjа, романописац Вилиjам Голдинг, славни аутор Господара мува.

Почетком осамдесетих година, Лавлок jе своj концепт покушао да докаже рачунарском симулациjом познатом као Свет белих рада (Daisyworld), моделом у коме планету прекриваjу беле и црне раде коjе одбиjаjу и упиjаjу Сунчеву топлоту, греjући и хладећи планету са променом свог броjног стања.

То готово сасвим личи на оно што доживљаваjу колониjе бактериjа у људском телу или роjеви пчела у кошници, коjи као целина представљаjу суперорганизам. У суштини, ако прихватимо да jе оваj концепт у посматрању живота могућ, суперорганизме можемо истовремено да видимо у нама, али и око нас – у понашању планете или целог Сунчевог система.

Са тим jе повезано и jедно од наjзанимљивиjих, а можда и наjмање антропоцентричних виђења одрживе будућности наше планете. Оно предвиђа да поремећаj као глобално загревање не може да уништи планету, али ће на њоj успоставити jедну нову равнотежу. Међутим, човек би могао бити колатерална штета у том одговору на спољне услове коjим би се џиновски организам планете заштитио (што се, иначе, назива хомеостаза).

ИДЕЈЕ

Колико далеко стиже једна добра идеја? Ко је до ње први дошао? Зашто и како је постала тако распрострањена у свакодневици? Сазнајте више о малим стварима које су промениле свет.
Истражите текстове из рубрике ИДЕЈЕ.