Истраживачи са Универзитета у Аризони математички су показали да је немогуће у исто време зауставити и такозване троме ћелије и ћелије рака

Креме, лекови, временске машине, еликсири младости – ништа не може да заустави процес старења. Најновије истраживање са Универзитета у Аризони потврђује ту чињеницу. Ова студија показује да је математички немогуће зауставити старење код свих вишећелијских организама, како тврди Џоана Масел, професорка екологије и еволуционе биологије са Универзитета у Аризони и ауторка истраживања.

Истраживање које са математичке стране посматра старење, објављено је недавно у престижном часопису Proceedings of the National Academy of Sciences. У њему професорка Масел и њен асистент Пол Нелсон побијају тврдње једног дела стручне јавности да је старење могуће зауставити када међу организмима постоји процес природне селекције. Један начин да се ово деси је да се искористи конкуренција између ћелија како би се елиминисале оне троме, лење ћелије, које лоше функционишу и које се повезују са старењем, при чему би остале ћелије биле нетакнуте. Масел и Нелсон сматрају да такво решење, ипак, није нимало једноставно.

Они објашњавају да се две кључне ствари дешавају на нивоу ћелија сваког организма када он почне да стари. Прво, ћелије се успоравају и почињу да губе функције, па тако на пример седимо зато што ћелије косе престају да стварају пигмент. Друго, неке ћелије повећавају стопу раста, што може да доведе до стварања ћелија рака. Како старимо, тако и наш организам има тенденцију да ствара ћелије рака у телу, чак и ако немамо никакве симптоме болести.

Масел и Нелсон објашњавају да чак и када би процес природне селекције био савршен и даље бисмо старили зато што ћелије рака приликом тог такмичења међу ћелијама варају. Иако већина ћелија током година почне полако да губи функције и престане са растом, има и оних ћелија које расту као „луде“, каже Нелсон. Управо зато немогуће је усавршити процес селекције. Ослобађање од тромих ћелија које губе функцију довело би до размножавања ћелија рака, а успоравање ћелија рака омогућило би акумулирање тромих ћелија.

Масел и Нелсон су дошли до математичког решења које показује да је немогуће решити оба проблема и у исто време се решити и тромих и ћелија рака и то је, према Нелсоновим речима, нешто што морамо да прихватимо ако хоћемо да будемо вишећелијски организми.